Watch out!

När ni läser Twilight-böckerna läser ni inte bara om varulvar och vampyrer, ni blir undermedvetet påverkade av Stephenie Meyers kristna uppfattningar. Författaren till the Twilight-Saga är ju som bekant mormon, och själv måste jag säga att det syns lite väl mycket i hennes böcker. Det handlar mycket om avhållsamhet, och i fjärde boken (Läs inte vidare här om du inte läst den än) om hur rätten till liv är det viktigaste och abort är tabu som man inte ens kan prata om. En annan grej är ju hur fruktansvärt sexistiska böckerna är - bräckliga lilla flickan som alltid måste räddas och den starke, kontrollerande (Sorry tjejer, men även Edward har sina sämre sidor, tro det eller ej) mannen, och hur man inte kan leva utan en kille (jag syftar på andra boken). Trots allt detta har böckerna ändå något som gör att man fastnar. Man kan ju knappt lägga ifrån sig dem när man börjat läsa! Antingen är det för att de ändå är bra, eller så blir vi alla hjärntvättade utan att vi vet om det.
För ärligt talat litar jag inte riktigt på Stephenie, jag menar hur kan någon skriva böcker som blir populära på kort tid utan att det är något fuffens på gång...


Stephenie Meyer

Keep it real
TwiSite


Kommentarer
Postat av: moa

det här inlägget var väldigt töntigt! hjärntvätta folk? hur lågt sjunker ni egentligen?

2009-03-22 @ 16:27:28
Postat av: Anonym

NI har rätt! Den här plötsliga twilighthysterin är riktigt skrämmande. Och det som är mest töntigt är att verkligen ALLA säger: "Aaah. ja läste böckerna för lääängeseen, innan all den här hysterin satte igång.. innan folk ens fått hört talas om den". Mm, nog är det så.. De läste den snarare när filmen kom ut och när man såg hur snygg "edward" är...

2009-03-22 @ 18:50:24
Postat av: TS

Sv: Du har helt rätt!

2009-03-23 @ 09:46:43
URL: http://twisite.blogg.se/
Postat av: Toktuss

Eller hur! Och att bara killar är varulvar, och det verkar som bara Emmet, Jasper och Edward ska ta död på Victoria (läser bok 3 nu..), tjejerna verkar ju som de ska vara hemma och sköta huset.. hur kul är det att göra det i all evighet..? hm

2009-03-26 @ 17:47:49
Postat av: Jennifer

Boken kom ut för ganska länge sedan. Och det är ju nu när filmen kommit ut som hysterin satt igång. Jag kan hålla med om att den är rätt jobbig. Twilight kommer att bli lika uttjatad som Harry Potter, men det ändrar ingenting för mig. Jag kommer tycka att böckerna är lika bra för det.



Men jag tycker hur som helst att det här inlägget var väldigt onödigt. Att vara bra på att skriva böcker är knappast ett brott.



Det där med bräcklig och stark har ingenting med kön att göra. Anledningen att Bella beskrivs som bräcklig är för att hon är människa, inte tjej. Att hon från första boken blir jagad av vampyrer är inte så konstigt när man tänker efter..



Och angående aborten... Skriv ett citat som menar emot abort. Och vilken sida det står på. För det enda jag kan minnas är ett Bella inte vill göra abort och detta för att hon vill behålla barnet. Hon VILL ju ha barnet, och hon vet att Edward kan rädda hennes liv genom att bita henne om något skulle gå fel.



Också det där med att Bella inte kan leva utan Edward. Jag trodde att det var en självklarhet.

Vad skulle den andra boken vara om hon bara "jaha, okej. Jag blev dumpad." och sedan inget mer med det. Deras band till varandra är delvis det som gör böckerna riktigt bra.



Och Toktuss. Du har fel angående varulvarna.

Och du har fel på det andra också..

2009-03-29 @ 01:06:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0